DigiKilta-blogissa
- Mitä kuului koulujen digitalisaatiolle ennen kevään 2020 poikkeustilaa – Digiajan peruskoulu II -selvitys julkaistiin 18.5.2020 25.5.2020
- Digitaalisen oppimisen ja koulutuksen tutkimus Suomessa – DigiKilta-selvitys 2020 9.3.2020
- Opettajien digiosaaminen on parantunut edelleen, oppilaat kaipaavat vielä lisää aktivointia 14.3.2019
- DigiKilta-selvitys: digitaalisilla ratkaisuilla saadut oppimistulokset 25.1.2019
- Digistrategioita ja tutoropettajia 1.2.2018
- Missä menee koulujen digitalisaatioprosessi? 3.4.2017
Blogeja
Klikkaamalla blogin nimeä saat auki listan blogikirjoituksista:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta: Tieto käyttöön! -blogi
https://tietokayttoon.fi/ajankohtaista/blogi
- On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.
Hankkeita
- Digiajan peruskoulu
- Opettajana virtuaaliluokassa – tutkimus- ja kehittämishanke opettajien pedagogisen osaamisen ja Digiluokan mallin kehittämiseksi (päättynyt 2019)
- Inno-Oppiva-hanke – innovaatioalusta opetusteknologian tuotekehityksen tueksi pirkanmaalaisille yrityksille (päättynyt 2018)
- OPENA digitalisoituvassa koulussa – Teknostressiä vai didaktista kukoistusta? (päättynyt 2017)
Julkaisuja
- Digiajan peruskoulu II – Tanhua-Piiroinen, Erika; Kaarakainen, Suvi-Sadetta; Kaarakainen, Meri-Tuulia; Viteli, Jarmo, 18.5.2020
- Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 – Opetushallitus, 19.6.2019
- Tarkastuskertomus 7/2019: Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi – Valtiontalouden tarkastusvirasto, 28.5.2019
- Digiajan peruskoulu – Tanhua-Piiroinen, Erika; Kaarakainen, Suvi-Sadetta; Kaarakainen, Meri-Tuulia; Viteli, Jarmo; Syvänen, Antti; Kivinen, Antero, 15.2.2019
Vanhemmat julkaisut
- Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa : etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta – Raija Kattilakoski, 2018
- Digiajan peruskoulu 2017 – Tilannearvio ja toimenpidesuositukset – Valtioneuvoston kanslia, 28.11.2017
Digiajan peruskoulu -hankkeen aineistonkeruun (2017) keskeisiä tuloksia perusopetuksen digitalisaation tämänhetkisestä tilasta strategian, toimintaympäristön, opettajien ja oppilaiden digitaalisen osaamisen, digiresurssien hyödyntämisen sekä kehittymisen ja tuen näkökulmista. - Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä – Lauri Marttala, 23.11.2017
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä uusia sisältöjä POPS14 tuo tietotekniikan opetukseen sekä kuinka noiden sisältöjen opetus toteutuu koulujen arjessa. - Digitalisoituva koulu – hyvinvoivat opettajat? Miten edistää digitalisoitumista ja työhyvinvointia – 9/2017
Mäkiniemi, Jaana-Piia; Ahola, Salla; Syvänen, Antti; Heikkilä-Tammi, Kirsi; Viteli, Jarmo
Tutkimuksessa selvitettiin, miten opetusteknologian käyttö liittyy opettajien työhyvinvointiin ja miten opettajat voivat yhdessä kehittämällä edistää koulujen digitalisoitumista ja työhyvinvointia. - DARE 2030 – oppimisen tulevaisuuksissa 6.9.2017
Kirjoittajat: Ville Heilala, Anna-Liisa Juurinen, Milla Luoma, Mirka Nalimova, Daniel Fernández, Johanna Heine, Maarit Hildén, Veera Häkkinen, Petra Kiuru, Juha Koivistoinen, Asta Kurhila, Taina Laakkonen, Teija Laiho, Jaana Liukkonen, Maili Marjamaa, Lotta Meyer-Arnold, Katja Pätsi, Heidi Salokangas, Tuomas Seppälä, Jukka Tikkanen, Tiina Airaksinen, Irmeli Halinen ja Hannu Linturi. - ”Lopulta kaikki on kiinni ihmisistä” Digitaalinen agenda – digitalisaatio johtamisen välineenä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa – Jarmo Laitinen, 4/2017
Millä tavalla Oulun kaupungin sivistys ja kulttuuripalvelujen digitaalinen agenda on tehty ja millä tavalla sen kautta tulevien toimenpiteiden ja muun digitaalisuuden johtaminen on järjestetty.
Tapahtumat ja webinaarit
- ITK-webinaari: Mitä tutkimusnäyttö kertoo opetusteknogian yhteydestä oppimistuloksiin kouluissa? – 29.1.2019
Muita linkkejä
- Helsingin yliopiston tutkimus: Digiluokan ja tavallisen luokkaopetuksen välillä ei suurta eroa – Tutorhouse, 12.12.2019
- Opettajat ovat edelleen tyytyväisiä työhönsä, vaikka oppituntien työrauhassa olisi toivomisen varaa – Jyväskylän yliopisto, 19.6.2019
- Koulujen digiloikan askelmerkit ovat sekaisin: Epämääräiset vaatimukset, kokonaiskuvan puute, hierakia… – Tekniikka & Talous, 1.6.2019
- Digitalisaation yhteiskunnallinen retoriikka ja koulujen käytänteet – Jenni Airola ja Tanja Jurvanen, Valtakunnallinen DigiErko-verkosto, 19.2.2019
- Kannattaako koulujen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöön investoida? – Mikko Ripatti, johtava rehtori, Itä-Suomen harjoittelukoulu, 7.2.2019
- Tutkittu juttu: Digiloikka torjuu eriarvoistumista – Opettaja.fi, 25.1.2019
Vanhemmat linkit
- Tilannekatsaus perusopetuksen digitalisaatioon julkaistu – digitutor jo valtaosassa peruskouluista – Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta, 28.11.2017
- Opettajien vertaistuki vie koulut digiaikaan – Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta, 7.6.2017
- Tuoko digitalisaatio opettajalle teknostressiä vai innostusta?– Telma-lehti, 12.5.2017
- Opettajien ja oppilaiden digiosaaminen karttuu kokemuksesta – Tieto käyttöön! -blogi, 26.4.2017
Digikilta-hankkeessa kerätty kokemustieto ja uutisointi julkaistaan avoimessa tietopankissa. Voit auttaa tietopankin täydentämisessä jakamalla oman uutisvinkkisi lomakkeella >>>