- Perusopetuksen oppilaan arvioinnin toteuttaminen poikkeusolojen aikana – Opetushallitus, 3.4.2020
- Arviointi peruskoulussa ja lukiossa -Facebook-ryhmä
- Karvi.fi – Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
- Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa – Opetushallitus
Tietoa, tiedotteita ja julkaisuja arvioinnista
DigiKilta-blogissa
Artikkeleita ja uutisia
- Perusopetuksen oppilaan arvioinnin toteuttaminen poikkeusolojen aikana – Opetushallitus, 3.4.2020
- Tekoäly korjaa pian koulutehtävät – Vantaa kokoaa myös arvioinnin ja yhteydenpidon koteihin yhdelle digitaaliselle alustalle – Yle, 1.8.2019
- Hyvä arviointi on monipuolista ja vuorovaikutteista – OAJ:llä keinoja arvioinnin tueksi – OAJ, 25.1.2019
- Mitä arvioinnit kertovat suomalaisen koulutusjärjestelmän tilasta? – Tutustu uuteen tiivistelmäjulkaisuun – Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 25.5.2018
- Kouluarvioinnin kriteerit ovat puutteelliset – Jyväskylän yliopisto, 11/2017
Perusopetuksen 9. luokan sekä lukion päättötodistuksen arvosanat eivät aina vastaa oppilaiden ja opiskelijoiden osaamista. Ratkaisuksi arvosanojen yhdenmukaisuuteen tutkijat esittävät kriteeriperustaista arviointia. - SELFIE mittaa oppilaitosten digikyvykkyyttä – Jyväskylän yliopisto, 11/2017
Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta toimii Suomen koordinaattorina Euroopan komission tutkimuskeskuksen (JRC) kehittämän SELFIE-työkalun yleissivistävän opetuksen pilotoinnissa. - Numeroista luovutaan yläkouluissakin, paitsi päättötodistuksissa – ”Entistä tarkempaa palautetta osaamisesta” – Yle, 22.5.2017
Ensi syksynä yläkouluissakin siirrytään sanalliseen arviointiin. Muutoksen tavoitteena on, että jatkuva arviointi auttaisi oppimisessa.
Julkaisuja
- Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä sähköisten oppimateriaalien ja arviointijärjestelmien käytöstä – Lauri Lappalainen, 2020
- Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden toimivuuden arviointi – Karvi, 2020
- Arvioinnin ABC – Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman arviointiosuus – päivitetty 15.3.2019
Arvioinnin ABC:n tarkoituksena on antaa ohjeet lukuvuoden aikaisen formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin toteuttamiseen vuosiluokilla 1−6. - Arvioinnin käsikirja – Aki Luostarinen & Juuso Henrik Nieminen, 2019
Arvioinnin käsikirja auttaa tarkastelemaan omia arviointikäytäntöjä ja haastamaan omaa ajattelua. Se syventää arviointiosaamista ja selkiyttää laajasti arvioinnin eri näkökulmia. - Käänteinen arviointi – Marika Toivola, 2019
Käänteisessä arvioinnissa on kyse formatiivisesta arvioinnista, jota tehdään oppimista, ei oppimisen arvostelua varten. - Kansallisen koulutuksen arviointitoiminnan tuloksia koulutusjärjestelmän tilasta – Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 5/2018
- Sähköisen arvioinnin ja opetusteknologian tila peruskoulun yläluokilla ja lukioissa opettajien näkökulmasta – Ville Kuparinen, 5/2017
Pro gradu –tutkielma, Tietojenkäsittelytiede, Opettajan erikoistumisala, Tulevaisuuden teknologioiden laitos, Turun yliopisto
Tapahtumia
Työkaluja
- Arviointijuna
Sähköinen työkalu esi- ja alkuopetukseen. Tekee oppimisesta konkreettista ja näkyvää. - SELFIE – Self-assessment tool for digitally capable schools
Self-assessment tool to help schools’ progress towards digital age learning. - Qridi
Suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman arviointiosion asettamaan haasteeseen.
Videoita
- Arviointifoorumi – 25.5.2018
- Uusi OPS ja arviointi – ajatustenvaihtoa jyväskyläläisittäin – 22.2.2017
Digikilta-hankkeessa kerätty kokemustieto ja uutisointi julkaistaan avoimessa tietopankissa. Voit auttaa tietopankin täydentämisessä jakamalla oman uutisvinkkisi lomakkeella >>>
Tietopankki
- Arviointi
- Hankehaut
- Konehuone
- Laite- ja verkkoratkaisut
- Opetuksen ja oppimisen tilaratkaisut
- Oppimisanalytiikka
- Sähköiset oppimateriaalit
- STEAM
- Tapahtumia
- Tekninen ja pedagoginen tuki
- Tietosuoja ja tekijänoikeudet
- Tutkimus
- Tutoropettajatoiminta
- TVT-strategiat ja -ohjeistukset