Päivän tavoitteena on hyvien toimintatapojen ja ratkaisujen esittely ja jakaminen – opettajalta opettajalle.
Tapahtumapaikka
Tapahtuma järjestetään ITK-konferenssin yhteydessä Scandic Aulangolla Hämeenlinnassa 19.4.2023 osoitteessa Aulangontie 93, Hämeenlinna. Lisätietoja tapahtumapaikasta sekä saapumisohjeita ITK-konferenssin sivustolla.
Ohjelma
Tapahtuman ohjelma koostuu asiantuntijapuheenvuoroista sekä työpajoista, esityksistä ja ITK-konferenssin messuosastokierroksesta, joihin osallistutaan ryhmiin jakautuen.
Alla näet tapahtuman ohjelmarungon:
8.00 | Aamukahvi/tee & nimikylttien nouto – Cafe Karlberg/Aulanko Areena |
9.00 | Ursula Herlin stand up – Aulanko Areena |
9.15 | Tilaisuuden avaussanat – Aulanko Areena Jari Harvio, digikehittämispäällikkö, Hämeenlinnan kaupunki & Jarmo Viteli, ITK-konferenssin johtaja |
9.30 | Digivisiosta digiosaamiseen – Aulanko Areena Tero Huttunen, kehittämispäällikkö, opetus- ja kulttuuriministeriö |
9.45 | Keynote: Äly(laite) hoi, älä jätä! – Aulanko Areena Martti Hellström, kasvatustieteen tohtori, opetusneuvos Kaikki tärkeä tapahtuu kohtaamisissa. Laitteet ja opetustapahtuman laatu. |
10.35 | Työpajat & ITK-näyttely |
11.30 | Lounas |
13.00 | Ursula Herlin stand up – Aulanko Areena |
13.20 | Työpajat & ITK-näyttely |
14.15 | Tauko |
14.30 | Työpajat & ITK-näyttely |
15.30 | Keynote: Generation AI – tekoälytaitoja peruskoulun oppilaille, opettajille ja opettajaopiskelijoille – Aulanko Areena Jari Laru, kasvatustieteen tohtori, teknologiatuetun oppimisen ja opetuksen yliopistonlehtori |
16.00 | Päivän paketointi – Aulanko Areena |
16.15 | Tilaisuus päättyy |
17.00 | ITK-näyttelyosasto sulkeutuu |
Ilmoittautuminen
Tapahtuma on maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista.
Tapahtuma on suunnattu varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tutoropettajille, TVT-vastaaville sekä kehittämistyössä oleville opettajille, suunnittelijoille asiantuntijoille ja hallinnon edustajille, mutta muutkin tapahtuman teemoista kiinnostuneet ovat tervetulleita osallistumaan.
Työpajat
Työpajojen aikataulut ja sijainnit näet ohjelmakartasta:
Asiantuntijatorstai Antti Sankala, Kirkkonummi Kirkkonummella on kehitetty meidän kuntaan sopivinta tutormallia opetuksen ja oppimisen tueksi vuosien ajan. Alun koulukohtaisista digitutoreista on päästy aluetutormalliin pedagogiikan ammattilaisten asiantuntijatorstaiksi. Pajassa kerrotaan tutorien rahoitusmalleista sekä asiantuntijoiden työnkuvasta Kirkkonummella. Esitysaineisto Kohderyhmät: Esiopetus, Perusopetus, Toinen aste, Johto/hallinto Kesto: 25 minuuttia Tila: Areena, basaari 1 |
Digipedapajasta MOK-malliin – helpotusta digiähkyyn! Laura Korpela ja Leena Määttänen, Espoo Tässä pajassa esitellään kaksi Espoon kaupungin kehittämää pedagogista työkalua, joita voi hyödyntää oman koulun toiminnassa ja koulun osaamisen kehittämisessä. MOK-malli on Google Classroomiin luotu pohja, josta voi rakentaa monialaisen oppimiskokonaisuuden omalle luokalleen/ryhmälleen. Digipedapaja on koulun oman digitaalisen osaamisen, kartoituksen ja suunnittelun työpaja, joka tukee koulun kehittämistyötä. Kohderyhmät: Perusopetus, Toinen aste, Johto/hallinto Kesto: 25 minuuttia Tila: Areena, basaari 3 |
Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen TVT-veijaritoiminta täyttää 10 vuotta! Terhi Teppo, Hämeenlinna Tervetuloa kuulemaan Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen TVT-veijarien eli vakan digitutorien toiminnasta ja sen kehittymisestä 10 vuoden ajalta. Kerromme mistä on lähdetty liikkeelle ja minkälaista toimintaa meillä on vakan kentällä nykypäivänä. Esittelemme myös muutamia projekteja, joita meillä on viime vuosien aikana ollut. Esitysaineisto Kohderyhmät: Varhaiskasvatus, Esiopetus Kesto: 25 minuuttia Tila: B6 |
”Katsoitko jo opetusportaalista?” Alex Neuman, Kirkkonummi Syksystä 2019 lähtien Kirkkonummen kunnassa on ollut käytössä kaksikielinen opetusportaali, joka on avoimen lähdekoodin ratkaisujen ja protokollien (mm. WordPress ja OpenID Connect) avulla toteutettu opettajien ja muun opetushenkilöstön intranet. Opetusportaali sisältää ohjeita ja tukimateriaaleja koskien mm. opetuksen toteuttamista, arviointia sekä oppimisen tukea. Opetusportaaliin pääsee suoralla verkko-osoitteella tai sähköisen työpöydän kautta ja sinne kirjaudutaan opetusverkossa käytössä olevilla O365-tunnuksilla, mutta myös muita kirjautumistapoja on mahdollista käyttää. Opetusportaalin ohjeiden, materiaalien ja muiden sisältöjen päivittäminen on helppoa eikä vaadi teknistä erityisosaamista. Työpajassa esitellään opetusportaalia ja siinä käytettyjä teknisiä ratkaisuja sekä annetaan vinkkejä siitä, miten vastaavan ratkaisun voisi toteuttaa myös muualla. Kohderyhmät: Perusopetus, Toinen aste, Johto/hallinto Kesto: 25 minuuttia Tila: Areena, basaari 1 |
Uudet lukutaidot-hankkeen jalkautus ja hanketyöntekijä koulun arjessa – Hyvinkää Varpu Aulavuo ja Anssi Virtanen, Hyvinkää Yli sadassa kunnassa on tällä hetkellä käynnissä Uudet lukutaidot-hankkeen seurauksena digipolkujen päivittäminen. Hyvinkään Uudet lukutaidot-hanketta on lähdetty samaan aikaan digipolun päivittämisen lisäksi jalkauttamaan systemaattisesti kaikille Hyvinkään perusopetuksen kouluille. Pajassa keskustellaan hanketyöntekijöiden kokemuksista hankkeen jalkauttamisesta; sen haasteista, miten varautua ja suunnitella jalkauttamista, ja millaista on tippua keskelle vieraan koulun arkea. Pajan tavoitteena on antaa Uudet lukutaidot-hankkeen levittämisestä erilainen näkökulma, jonka avulla muut hankekunnat voivat saada arvokasta/hyödyllistä tietoa omaan hankkeeseen. Esitysaineisto Kohderyhmä: Perusopetus Kesto: 25 minuuttia Tila: Areena, basaari 3 |
Tukimateriaaleja opettajalta opettajalle digitaitojen opettamiseen Sinikka Leivonen, Merja Pehkonen & Henrikki Kattainen, Kuopio Kaupungissamme on laadittu digitaitojen opettamisen tueksi ala- ja yläkoulun digitaitokalenterit, jotka perustuvat Uudet lukutaidot – kehittämisohjelman osaamisen kuvauksiin. Digitaitokalenterit julkaistiin syksyllä 2022 erillisellä nettisivulla (digitaitokalenteri.fi), jonne on koottu myös tukimateriaaleja opettajien avuksi. Työpajassa esittelemme sivustoa, tukimateriaaleja ja erityisesti yläkouluille suunnattua perusdigitaitojen ja digitaalisen turvallisuuden opettamiseen laadittua opetuskokonaisuutta. Kesto: 25 minuuttia Tila: Areena, basaari 4 |
Uudet lukutaidot -kuvaukset ja perusopetuksen TVT-OPS Ville Sakomaa & Ilkka Kinnunen, Jyväskylä Jyväskylän kaupungissa on juuri valmistunut uusi perusopetuksen TVT-ops. TVT-opsin valmistelussa lähtökohdaksi on otettu opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen (L5) tavoitteet. Niiden alle on luotu paikalliset kuvaukset siitä, mitä oppilaan tulisi kunkin tavoitteen osalta konkreettisesti osata. Konkreettisissa kuvauksissa on otettu huomioon Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa luodut hyvän osaamisen kuvaukset digitaaliselle osaamiselle ja ohjelmointiosaamiselle. Pajassa esitellään Jyväskylän uuden TVT-opsin rakenne ja erityisesti miten sen avulla Uudet lukutaidot-kuvaukset pyritään saamaan hyödynnettyä koulun arjessa. Kesto: 25 minuuttia Tila: Areena, basaari 2 |
Tulevaisuutta oppimassa – Tekoälyavusteiset immersiiviset oppimisympäristöt oppimisen tukena. Mikä muuttuu ja miksi muuttuisimme mukana? Matleena Laakso, opettaja ja kouluttaja Henri Pennanen, ThingLinkin pedagoginen asiantuntija Tule tutustumaan mitä mahdollisuuksia immersiivisten oppimisympäristöjen uudet tuulet voivat tuoda sinulle ja oppijoillesi nyt ja lähitulevaisuudessa. Matleenan blogi: ITK:n työpajapäivässä näkyy tekoäly Kesto: 25 minuuttia Tila: B6 |
Mistä puhumme, kun puhumme opetuksen digitalisaatiosta? Tutkimustietoa ja tekijöitä yhdenvertaisuuden edistämiseksi Krista Kaihovirta, projektikoordinaattori, Opetushallitus Päivi Leppänen, erityisasiantuntija, Opetushallitus Iiris Kivioja, yliopisto-opettaja, Oulun yliopisto Juuso Kojo, projektisuunnittelija, Oulun yliopisto Mistä puhumme, kun puhumme opetuksen digitalisaatiosta? Näkökulmia ajankohtaiseen keskusteluun. Mitä on opettajan ja oppilaan hyvä digitaalinen osaaminen? Tutkimustietoa opetuksen digitalisaatiosta ja tekijöitä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Esitysaineisto Kohderyhmä: perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: Areena, basaari 8 |
Agenttitoiminnalla turvallista ja vastuullista digiosaamista Antti Syvänen, Valkeakoski Nettiagentti-toiminta lisää toiminnallisten oppituntien avulla oppilaiden tietoisuutta ja toimintavalmiuksia digiympäristöissä tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä, houkuttelusta ja kiusaamisesta. Oppilasagentit ovat osallistuneet nettiagentti-oppitunneille ja osana agenttitoimintaansa tuottaneet pakopelin kouluympäristöön ulottuvan nettihäirinnän käsittelemiseen. Pajassa esitellään nettiagentti-toiminnan toimintamallia, toiminnan aikana koululaisten nettihäirinnästä tehtyjä havaintoja sekä kokeillaan oppilasagenttien Thinglink-ympäristöön tuottamaa nettihäirintä-pakopeliä. Pajan vetävät oppilasagentti-toiminnasta vastaavat ohjaajat, sekä oppilasagentit. Esitysaineisto Kohderyhmä: Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: A5 |
TVT- ja digistrategiat Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tvt- ja digistrategiat: keskustelua ja esittelyä. Keskustelemassa mm. Turku, Vaasa ja Hämeenlinna. Kesto: 50 minuuttia Tila: A6 |
Alkuluokkatoimintaa Lepsämäläisittäin Titta Hyyti ja Heini Viitamäki, Nurmijärvi Nurmijärven kunta on pilotoinut alkuluokkatoimintaa (0-1 tai 0-2-lk samassa ryhmässä) vuodesta 2018 lähtien. Alkuluokkatoiminta on hieman erilaista eri yksiköissä. Lepsämän alkuluokat aloittivat syksyllä 2021. Meillä on kuusi alkuluokkaa, joissa lapsia on yhteensä 165. Lepsämän alkuluokkatoiminnassa eri-ikäiset lapset (0-2lk) toimivat samassa ryhmässä kolmen aikuisen (luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja ja lastenhoitaja) kanssa. Alkuluokkatoimintaa on joka päivä kolme tuntia. Alkuluokkatoiminta on joustavaa, vuosiluokkiin sitomatonta opetusta, jolloin lapsi saa opiskella alkuopetusaikansa omaan tahtiinsa kahdessa, kolmessa tai neljässä vuodessa. Toimintamme on ikäluokatonta ja kokonaisvaltaista. Meillä on kaksi erilaista teemavuotta, luonto- ja kotiseutuvuosi, joiden sisällä opiskelemme toiminnallisesti ympäristöopin, taito- ja taideaineiden sekä osin myös äidinkielen ja matematiikan sisältöjä. Lapset jaetaan eri tuokioihin joustavasti ryhmitellen kolmelle aikuiselle. Joustavassa alkuopetuksessa jokapäiväisen arvioinnin osuus on tärkeä ja sen täytyy olla läsnä koko ajan. Arvioinnissa meillä on apuna Qridi ja sieltä erityisesti arviointijunat. Alkuluokkatoiminta on tiivistä tiimityötä ryhmän aikuisten kesken. Eri ammattiryhmät tuovat toimintaan monenlaista osaamista. Alkuluokkatoiminta herättää kiinnostusta siitä kuuleville. Miksi? Oppiminen tapahtuu yksilöllisesti ja lapsilähtöisesti. Lapsella on ympärillä moniammatillinen aikuisryhmä. Oppiminen on toiminnallista. Opetusryhmät ovat pieniä. Opetuksen tuen muotoja valmiiksi rakenteissa (pienet joustavat ryhmät, aikuisten määrä) Lapsilla on ryhmässä eri-ikäisiä kavereita. Aikuisilla yhteinen vastuu lapsista ja suunnittelusta. Työhyvinvointi lisääntynyt -> yhteistyössä on voimaa. Me Lepsämän alkuluokan työntekijät toivomme alkuluokkatoiminnasta pysyvää, koska tämä on meidän mielestämme oppimisen ja opettamisen huikeaa ihanuutta. Kohderyhmät: Esiopetus, Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: Areena, basaari 6 |
Digilätty lätisemään – näkökulmia toimivaan pädipedagogiikkaan Sampo Olkinuora, Turku Pädi ei ole läppäri, pöytäköne eikä oikein kännykkäkään. Mikä pädi loppujen lopuksi on ja miten sitä pitäisi käytännössä pedagogisesti hyödyntää, jotta siitä saisi oppimisen tehokkaan edistäjän? Pajassa käydään läpi käytännön esimerkkejä ja pohditaan teemaa yhdessä yleisön kanssa. Tausta-aineistona kaksiosainen podcast: Osa 1 & Osa 2. Kohderyhmät: Varhaiskasvatus, Esiopetus, Perusopetus, Johto/hallinto Kesto: 50 minuuttia Tila: B2 |
Oma biisi eetteriin! Saku Holmqvist, Turku iPadin GarageBand- sovellus soveltuu erinomaisesti monenlaisiin luoviin projekteihin. Voit tehdä sillä mitä moninaisimpia auditiivisia teoksia. Tässä pajassa käydään läpi, miten GarageBandilla tehdään tarvittaessa nopeastikin valmistuva oma kappale, jota voidaan käyttää esimerkiksi erilaisten luovien projektien kuten animaatioiden ja muiden omien videoiden (mainos, kirjaesittely tms.) tai graafisten esitysten taustamusiikkina- miksei myös ihan sellaisenaan osana musiikin opetusta. Opetellaan myös, miten kappaleesta tehdään äänitiedosto, joka voidaan jakaa/palauttaa opettajalle haluttuun oppimisympäristöön. Kohderyhmä: Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: A4 |
Pieniä STEAM-maistiaisia luokalle tai eriyttämiseen Olli Pekanheimo ja Janne Maunu, Turku Jaetaan ja testataan liuta helposti toteutettavia STEAM-aiheisia tehtäviä, joita voi suoraan antaa luokalle tai ylöspäin eriytettäville oppilaille eri koulutustasoilta. Kohderyhmät: Varhaiskasvatus, Esiopetus, Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: B3 |
Vaka ja digi kielipedagogiikkaa sekä käytänteitä Jasmine Stubbe Päiväkodin varajohtaja, Daghemmet Ågeli, Helsinki Tiina Puro VO, Peltovuoren päiväkoti, Vantaa Pirjo Autio MRN, Kouluttaja, Promentor Solutions Oy /Moomin Language School Leena Viljamaa, Promentor Solutions Oy Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Pajassa käydään läpi helsinkiläisen ja vantaalaisen päiväkodin opettajan kokemuksia digitaalisen kielisovelluksen käyttöönotosta ja käytöstä. Käydään läpi myös sitä, millaisilla käytänteillä pedagogiset tavoitteet saavutettiin. Lisäksi pajassa kerrotaan pedagogisia näkökulmia vieraan kielen varhaisesta oppimisesta uusimpiin tutkimuksiin perustuvan tiedon pohjalta. Nämä tiedot ovat hyödyllisiä kaikille varhaiskasvatuksen henkilöille ja heidän parissa työskenteleville TVT-asiantuntijoille. Käytännön osuudessa osallistujat pääsevät kokeilemaan oppimissovellusta ja saavat näin kokemuksen opettajan sekä lapsen aidosta tilanteesta. Suosittelemme oman tabletin, iPadin tai älypuhelimen mukaan ottamista, jotta jokainen voi itse kokeilla oppimissovellusta. Esitysaineisto Videotallenteita pajasta Juha Telkkinen: Miksi lapset oppivat kieliä nopeasti? Jasmine Stubbe, päiväkodin varajohtaja, daghemmet Ågeli, Helsinki Tiina Puro, VO, Peltovuoren päiväkoti, Vantaa Kohderyhmät: Varhaiskasvatus, Esiopetus, Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: B5 |
Shakin digitaaliset oppimisympäristöt Kai Sippola, Shakkiliitto Shakin opiskelu kehittää koululaisten laaja-alaisia ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja. Shakki on lisäksi monialaista: ongelmanratkaisua, koodausta, matematiikkaa ja englantia. Pajassa tutustutaan, miten shakkia voi helposti hyödyntää digitaalisena oppimisympäristönä monipuolisesti, pelillisesti ja eriyttävästi tai eri vuosiluokkia keskenään ryhmäyttäen, myös S2 opetuksessa. Kaikki pajaan osallistuvat saavat mukaansa Shakkipedagogiikan opas -kirjan. Kohderyhmä: Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: Areena, basaari 5 |
Hintta Design -tulevaisuutta muotoilemassa Maikki Manninen & Pekka Pöyhtäri, Oulu Oululainen Hintan koulu on muotoilukasvatukseen erikoistunut alakoulu. Jokainen oppilas osallistuu lukuvuoden aikana ainakin yhteen muotoilukasvatusprojektiin. Projektin tuotoksia myydään alakoululaisten pyörittämässä verkkokaupassa. Tervetuloa työpajaan, jossa pääset tutustumaan kokonaisuuteen tarkemmin. Kohderyhmät: Varhaiskasvatus, Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: Areena, basaari 7 |
Tosi-TV-ohjelma: Digiosaajat Jukka Haveri, Tampere TV-studiossa toteutetaan esitys- tai keskusteluohjelmia, joissa osallistujat tuovat esille digiosaamistaan esimerkein, keskustellen tai vaikka toisiaan haastaen. Pajassa tehdään 2-3 noin 5-10 minuutin kestoista TV-ohjelmaa. Ohjelman muoto on vapaa. Käytettävissä on Aulangolle pystytettävä TV-studio näyttöineen. Ohjelman sisältöön voi lisätä myös ennakolta tehtyä materiaalia esimerkiksi videoita osallistujien erityisosaamisesta (esim koodaamisen opettaminen). Materiaalit voi tuoda paikan päälle tai ladata netin yli ohjelmaa varten pajassa. Ohjelmaa tehtäessä opiskellaan myös TV- tuotantoa ja päästään kokeilemaan eri rooleja. Esiintyjiä voi olla korkeintaan 5 kussakin noin 5 minuutin kestoisessa ohjelmassa muiden toimiessa tekniikassa mm. kuvauksessa ja äänittämisessä. Tehtäviä vaihdetaan uusia ohjelmia tehtäessä. Pajan optiona on että ohjelmia ja niiden toteuttamista voisi seurata mediakanavien (www.mediakanava.fi) kautta. Tämä sovitaan aina tekijöiden kanssa. Julkaisuvelvoitetta ei ole, vaan ohjelman voi tehdä myös vain läsnä olevalle yleisölle. Tekijät saavat halutessaan TV-ohjelmasta tallenteen omaan käyttöönsä. Kohderyhmä: Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: Kahvio, 1. krs |
Uudet lukutaidot pienissä kunnissa Iivari Hyvönen, Ikaalinen & Hannu Kari, Parkano Tule mukaan kuulemaan case-esimerkit ja keskustelemaan kuinka uudet lukutaidot jalkautetaan pienissä kunnissa – haasteita ja ratkaisuja. Case-esimerkkejä Ikaalisista ja Parkanosta kuinka erilaisista lähtökohdista ja resursseilla tieto- ja viestintäteknologian opetuksen tukea on järjestetty. Esitysaineisto Kohderyhmä: Perusopetus Kesto: 50 minuuttia Tila: Areena, basaari 9 |
Kuinka hyödyntää tekoälyä kieltenopetuksessa? – Interaktiivisten harjoitusten tuottaminen tekoälyn avulla Taavet Lipping, saksan/englannin kielen opettaja Kari Savolainen, Reactored Pajassa käydään läpi tekoälyn hyötyjä opiskelumateriaalin tuottamisessa ja verkko-opetuksessa. Lisäksi osallistujat pääsevät tutustumaan uuteen AI-oppimateriaali ratkaisuun käytännön tasolla. Ratkaisu mahdollistaa tekoäly-tuotetun sisällön muuttamisen interaktiivisesti opiskeltavaan muotoon. Mitä tekoäly on ja millaisia mahdollisuuksia se antaa työkaluna? Hyödyntämisen yleisiä esimerkkejä oppilaan ja opettajan näkökulmasta. Missä hyödyt näkyvät konkreettisesti? Chat-Gpt 3.5 -kielimallia hyödyntävän tekoälyavusteen valjastaminen hyötykäyttöön. Esimerkkejä olemassa olevista teknologioista yleisesti. CASE-käyttöesimerkki: RED-AI, kokeillaan AI-oppimateriaalityökalua käytännössä. Tehdään omia tehtäväsettejä suoraan tekoälymoottorilla. Pajan aikana tuotetut tehtävät on testattavissa suoraan linkin avulla. Pajaan osallistuvat saavat session aikana luodut tehtäväpaketit käytettäväksi henkilökohtaisesti omassa opetuksessaan. Testiryhmillä early access uusiin ominaisuuksiin koko 2024 vuoden ajan. Käytettävä ohjelmisto: RED-AI on kieliin keskittynyt tehokas verkkokoulutusalusta, jossa opettajan on helppo luoda interaktiivisia tehtäviä opiskelijoille ja harjoittelu onnistuu kaikilla laitteilla ajasta ja paikasta riippumatta. Kotimaista oppimisinnovaatiota on kehitetty yhteistyössä kymmenien kieltenopettajien kanssa lähes kaikilla koulutusasteilla. Helppokäyttöisyys ja monipuoliset tehtävätyypit mahdollistavat nykyaikaisen itsenäistä opiskelua tukevan kieltenopetuksen myös lähiopetuksen ulkopuolella. Tarvittavat työvälineet: Oma tietokone Kohderyhmät: Kieltenopettajat, Ammatillinen kieltenopetus, Maahanmuuttajakoulutukset, S2-opetus, työvoimakoulutukset. Kesto: 50 minuuttia Tila: B4 |
Rakenna oma kuutiosatelliitti Charlotte Elf-Grandin ja Antti Luoto, Vantaan Robotiikan oppimiskeskus Rakennetaan kuutiosatelliitin pahvista, lisätään Micro:bitin satelliittiin ja ohjelmoidaan sitä mittaamaan ympäristön valovoimaa. Huom. Ota oma tietokone mukaan, niin pääset ohjelmoimaan Micro:bitejä. Kohderyhmät: yläkoulu ja lukio Kesto: 50 minuuttia Tila: A1 |
Ryhmäkohtaiset aikataulut
Tapahtumassa jakaudutaan kolmeen ryhmään – oman ryhmäsi näet paikan päällä nimikyltistäsi.
8.00 | Aamukahvi/tee & nimikylttien nouto – Cafe Karlberg/Aulanko Areena |
9.00 | Aulanko Areena: Ursula Herlin stand up |
9.15 | Aulanko Areena: Tilaisuuden avaussanat – Jari Harvio, digikehittämispäällikkö, Hämeenlinnan kaupunki & Jarmo Viteli, ITK-konferenssin johtaja |
9.30 | Aulanko Areena: Digivisiosta digiosaamiseen – Tero Huttunen, kehittämispäällikkö, opetus- ja kulttuuriministeriö |
9.45 | Aulanko Areena: Keynote: Äly(laite) hoi, älä jätä! – Martti Hellström, kasvatustieteen tohtori, opetusneuvos Kaikki tärkeä tapahtuu kohtaamisissa. Laitteet ja opetustapahtuman laatu. |
Ryhmä A | Ryhmä B | Ryhmä C | |
---|---|---|---|
10.35 | Messuosastokierros | 1. & 2. kerros: Työpajat | Aulanko Areena: Basaarit |
11.30 | Lounastauko | Lounastauko | Lounastauko |
13.00 | Aulanko Areena: Ursula Herlin stand up | Aulanko Areena: Ursula Herlin stand up | Aulanko Areena: Ursula Herlin stand up |
13.20 | Aulanko Areena: Basaarit | Messuosastokierros | 1. & 2. kerros: Työpajat |
14.15 | Tauko | Tauko | Tauko |
14.30 | 1. & 2. kerros: Työpajat | Aulanko Areena: Basaarit | Messuosastokierros |
15.30 | Aulanko Areena: Keynote: Generation AI – tekoälytaitoja peruskoulun oppilaille, opettajille ja opettajaopiskelijoille – Jari Laru, kasvatustieteen tohtori, teknologiatuetun oppimisen ja opetuksen yliopistonlehtori |
16.00 | Aulanko Areena: Päivän paketointi |
16.15 | Tilaisuus päättyy |
17.00 | ITK-näyttelyosasto sulkeutuu |