Blogi

ITK-foorumiesitys: Sähköisten oppimisympäristöjen kansallinen kehittäjäverkosto

DigiKilta-verkosto esittäytyy ITK-konferenssissa Hämeenlinnassa:

Sähköisten oppimisympäristöjen kansallinen kehittäjäverkosto
7.4.2017 klo 11.45 – 12.15
Esityssali 13

Esityksen tarkoituksena on esitellä tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön kehittäjäverkoston toimintaa ja innostaa uusia osallistujia liittymään mukaan tähän kuntien ja koulutuksen järjestäjien laajaan verkostoon.

Lisätietoja foorumiesityksestä >>>


ITK-konferenssi 5.-7.4.2017

ITK-konferenssi 5.-7.4.2017
Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa (ITK) on Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Se kokoaa vuosittain yhteen lähes 2000 opettajaa, rehtoria, opetusteknologian asiantuntijaa, tutkijaa, päättäjää, opiskelijaa ja muita asiasta kiinnostuneita. ITK-konferenssin pääjärjestäjä on Hämeen kesäyliopisto. Konferenssi järjestetään Hämeenlinnassa, Kylpylähotelli Cumulus Resort Aulangolla.

http://itk.fi/

ITK-konferenssin Early Bird -ilmoittautuminen päättyy 24.3. – kiiruhda mukaan!

DigiKilta-webinaari 22.3.2017: Tekninen tuki kirjavan laitekannan keskellä – keskitettyä laitehallintaa vai käyttäjien osaamisen varassa?

DigiKilta-webinaari:
Tekninen tuki kirjavan laitekannan keskellä
– keskitettyä laitehallintaa vai käyttäjien osaamisen varassa?
22.3.2017 klo 14-15

Webinaarissa tutustutaan teknisen tuen ratkaisuihin ja toteutuksiin kuntien case-esimerkkien kautta. Mukana keskustelemassa KuntaPron ICT-johtaja Matti Aho sekä kuntien TVT-asiantuntijoita.

Webinaaritallenne

Puheenvuorot

Matti Aho, KuntaPro: Palveluntarjoajan näkökulma


Petteri Kartimo, Rovaniemi: Case Rovaniemi – Kuinka tekninen tuki on järjestetty ja toimii Rovaniemellä
Rovaniemellä on käytössä Windows, Linux, Chrome, iOS, Android ja kaikki hallitaan omana työnä. Laitteita tällä hetkellä n. 3500. Onnistuuko hallinta omana työnä ja millä kustannuksilla?


Antti Kervinen, Kuopio: Case Kuopio
Kuopion perusopetuksessa on käytössä Office 365 ja Peda.net. Opetusverkossa on noin 2800 työasemaa/kannettavaa/hybridilaitetta ja 400 iPadiä. Koneiden tukea ja ylläpitoa tarjotaan koulukohtaisten atk-vastaavien, ulkoistetun palveluntarjoajan Istekin ja Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualueen tietohallinnon toimesta. 


Keijo Sipilä, Kaarina: Case Kaarina
Kaarinassa on perusopetuksessa käytössä n. 3 500 iPadia ja n. 800 Win-työasemaa. Ylläpito ja tekninen tuki toteutetaan kaupungin tietohallinnon toimesta. Tietohallinnon resurssin lisäksi kouluilla on tutor-opettajia sekä pedagogisia ICT-opettajia, joilla on tiettyjä vastuita. Laitekohtainen ylläpitomaksu/kk on onnistuttu pitämään alhaisena.

Webinaarin puheenjohtajana toimii Hämeenlinnan kaupungin opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio. DigiKilta-hankkeen tapahtumia fasilitoi Suomen eOppimiskeskus ry.

MPASSid – kansallinen kertakirjautuminen käyttöön 2017

mpasswebinaari-1112017-mpassid-1-638

Ministeriön näkökulmasta kertakirjautuminen on strateginen kansallinen palvelu ja siksi ministeriö on sitoutunut MPASSid:n kehittämiseen vähintään vuoden 2018 loppuun asti yhteistyössä Viron kanssa. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan MPASSid®-kertakirjautuminen otetaan Suomessa tuotantokäyttöön kansallisesti syksyllä 2017. MPASSid mahdollistaa olemassa olevien tunnuksien käyttämisen kirjautumisessa kaikkiin MPASSid:n piirissä oleviin palveluihin. Yritysten ja kuntien liittyminen MPASSid:n hyödyntäjiksi tapahtuu tunneissa – ei viikoissa. Tällä hetkellä yli 90 % peruskoululaisista kuuluu jo MPASSid:n piiriin. Kuntien tarvitsee kuitenkin ottaa palvelu käyttöönsä, jotta oppilaat ja opettajat voivat hyödyntää kansallista kertakirjautumista. Kuntien ja yritysten tarvitsee tehdä vain yksi integraatio. Palvelun lupauksena on maksimissaan 3 sekuntia kestävä kirjautuminen!

Samalla tunnuksella kaikkeen materiaaliin – ei enää useita tunnuksia

Ennen vanhaan kouluissa ja työpaikoilla käytettiin erillisiä tunnuksia jokaiseen järjestelmään kirjautuessa. Jatkossa ei enää tarvitse kuin yhdet tunnukset. MPASSid:n kehittämisen aikaisten kokemusten mukaan tyypillisin käyttötapaus on kuntien antamien tunnuksien käyttäminen kaikkiin materiaaleihin ja palveluihin kirjautumisessa. Toisin sanoen esimerkiksi Wilma-tunnuksilla tai kunnan antamalla sähköpostitunnuksella voi kirjautua oppimisympäristön lisäksi yritysten tuottamiin palveluihin, joita käytetään opetuksessa.

MPASSid on laajennettava ja joustava tunnistuskehikko, joka perustuu kansainvälisiin standardeihin. Tällä hetkellä myös sosiaalisen median tunnuksia ja YLE Tunnusta voi käyttää kirjautumiseen eri palveluihin samalla lailla kuin mainittua Wilma-tunnusta. Mikäli tulevaisuudessa tulee esiin uusia tunnistusmenetelmiä, ne voidaan nopeasti liittää osaksi MPASSid-palvelua ja uudet toivotut menetelmät ovat heti kaikkien käytössä. Tavoite on, että syksyllä 2017 MPASSid:n käyttäjämäärä on 800 000 ja että sen piiriin kuuluu yli 100 palvelua.

Nopeuttaa palveluiden tuotekehitystä ja käyttöönottoa

MPASSid-ratkaisun missio on pitkällä juoksulla tukea elinikäistä oppimista. Tällä hetkellä fokus on yleissivistävän koulutuksen tukemisessa, koska sille segmentille ei ole ollut olemassa kelvollista kertakirjautumisratkaisua. Tavoitteemme on tehdä digitaalisiin oppimateriaaleihin ja palveluihin kirjautumisesta mahdollisimman helppoa ja huomaamatonta. MPASSid-tiimi määrittelee hyvän käyttäjäkokemuksen seuraavasti:

jokaisen kirjautumisyrityksen pitää onnistua ja kestää alle 3 sekuntia.

Yli 90% Suomen peruskoulujen ja lukioiden oppilaista voisivat käyttää MPASSid:ta arjessaan. Osa kunnista ei vielä ole ottanut MPASSid:ta käyttöön, mutta määrä kasvaa tasaisesti. Yrityksen ei enää tarvitse miettiä tunnistusratkaisua, joka yhdellä integroinnilla tuo Suomen oppilaat yrityksen palvelun piiriin. Jokaisen onnistuneen tunnistautumisen yhteydessä välitetään standardoitu käyttäjäprofiili, jonka avulla käyttäjä tunnistetaan yksilöllisesti ja palvelukokemus voidaan optimoida ja personoida.

Jatkuvuuden ja elinvoimaisuuden varmistaminen

Palvelun hallintamalli valmistunee maaliskuussa ja osana sitä on hahmoteltu palvelun rahoitusmallia jatkuvuuden takaamiseksi. Tällä hetkellä OKM maksaa kaikki kulut. Hallintamallissa tavoitellaan rahoituspohjan asteittaista laajentamista siten, että suurimmat hyötyjät valtio, koulutuksen järjestäjät ja palveluntarjoajat jakavat kustannukset yhdessä. Lähtökohtana on, että kustannukset jakamalla on mahdollista tarjota palvelua kunnille ja palveluntarjoajille hyvin kohtuullisella, keskimäärin muutaman sadan euron, vuosimaksulla. Loppukäyttäjille, eli opettajille ja oppilaille, palvelun käytön on oltava maksutonta.

Palvelun tulee tuottaa niin paljon lisäarvoa, että esimerkiksi kunnille vuosimaksu on taloudellisesti järkevämpää, kuin erillisjärjestelmien integraatiot. Mikäli palvelua ei koeta tarpeeksi hyväksi ja arkea helpottavaksi, olemme epäonnistuneet. Hallintamallin käsittelyn jälkeen tulemme kuulemaan asiasta tarkemmin kevään aikana. Seuraa mpass.fi-sivun uutisia ja Twitter-tiliä @mpassonline.

Ministeriön näkökulmasta kertakirjautuminen on strateginen kansallinen palvelu ja siksi ministeriö on sitoutunut MPASSid:n kehittämiseen vähintään vuoden 2018 loppuun asti yhteistyössä Viron kanssa. Viro on ottamassa MPASSid-ratkaisun käyttöön 2017 aikana. MPASSid:n kehittämisessä ja käyttökokemuksen parantamisessa käytetään automatisoitua seurantaa, joka tuo esiin käyttäjien mahdolliset ongelmat välittömästi ja parannuksia voidaan tehdä jatkuvasti. Kehittämis- ja konseptointityötä tehdään ketterästi kokeilemalla hyödyntäen muun muassa korkeakouluopiskelijoita Demola-projektien kautta. MPASSid on kokonaan avointa lähdekoodia ja kehitetään yhdessä Viron kanssa.

Lisätietoja
mpass.fi

Teksti: Jarkko Moilanen

DigiKilta-webinaari 15.2.2017: Sähköiset oppimateriaalit ja sovelluskaupat perusopetuksessa

DigiKilta-webinaari:
Sähköiset oppimateriaalit ja sovelluskaupat perusopetuksessa
15.2.2017 klo 14-15

Mitä, miten ja mistä kunnat hankkivat selainpohjaiset, sähköiset oppimateriaalit – entä kuinka sovelluskauppojen hankintamallit toimivat?

Webinaaritallenne

Puheenvuorot

Esittelyssä Edustore-jakelukanavan uudet ominaisuudet – Vesa Linnanmäki, Dikaios Oy. Case-esimerkkinä Hämeenlinna – Jari Harvio, opetusteknologiapäällikkö, Hämeenlinnan kaupunki.


Keskitetty sähköisten oppimateriaalien hankinta – Harri Jurvela, verkko-opetuksen koordinaattori, Tampere.


Oppimateriaalien ja sovellusten hankinta Applen App Storesta – Harri Luttinen, TVT-koordinaattori, Nurmijärvi.


Sähköisten oppimateriaalien hankintojen ja sovelluskauppojen käytänteet Vaasassa – Teemu Lehtonen, opetusteknologiapäällikkö, Vaasa.


Sovellusten hankinta Google Play -sovelluskaupasta – kokemuksia Vantaalta – Jussi Niemelä, TVT-asiantuntija. Mukana keskustelussa kuntien oppimateriaalihankinnoista vastaavia tahoja mm. Kuopiosta, Hämeenlinnasta ja Kaarinasta.


Webinaarin puheenjohtajana toimi Hämeenlinnan kaupungin opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio. DigiKilta-hankkeen tapahtumia fasilitoi Suomen eOppimiskeskus ry.

DigiKilta-webinaari 11.1.2017: MPASS

DigiKilta-webinaari:
MPASS
11.1.2017

mpass-kuvaMPASS-ratkaisun avulla voit kirjautua yhdellä ainoalla tunnuksella useisiin palveluihin – myös silloin kun käytät esimerkiksi oppimisalustaa, digitaalista oppimateriaalia tai muuta järjestelmää. Parhaimmillaan yksi kirjautuminen avaa ovet oppilaitoksen kaikkiin palveluihin – ja palveluiden käyttöhistoria siirtyy käyttäjän mukana kuntarajojenkin yli.

Webinaarissa MPASS-ratkaisua esittelivät Manne Miettinen CSC:ltä sekä Haltu Oy:n guru Ilkka Hakkari, joka kertoi MPASSista palveluntuottajan silmin. Case-esimerkkeinä mukana Oulu (Juha Alatalo) ja Hämeenlinna (Jari Harvio). Lisäksi MPASS-kokemuksia jakamassa oli Qridi Oy:n Henri Karjalainen.

Webinaarin puheenjohtajana toimi Hämeenlinnan kaupungin opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio. DigiKilta-hankkeen tapahtumia fasilitoi Suomen eOppimiskeskus ry.

Webinaaritallenne

Puheenvuorot

Manne Miettinen, CSC

Esitysdiat: MPASS.id – yksi kirjautuminen elinikäiseen oppimiseen

Ilkka Hakkari, Haltu

MPASS palveluntuottajan silmin

Henri Karjalainen, Qridi Oy

Esitysdiat: Qridi & MPASS

Juha Alatalo, Oulu

Esitysdiat: Käyttöönoton kokemuksia Oulusta

Jari Harvio, Hämeenlinna

Digikilta-tapaaminen 9.2.2017: Opetustilojen ICT-suunnittelu

Mitä pitää huomioida uusien opetustilojen ICT-suunnittelussa
– kriittiset pedagogiset ja tekniset ehdot

Kaarina-Turku
9.2.2017

Ohjelma

Piikkiön yhtenäiskoulu
Koulutie 2, 21500 Piikkiö, Kaarina

8:30–9:00 Aamukahvit

9:00–10:00 Uudet oppimistilat – tutustuminen ja rehtori Marko Kuuskorven alustus

10:00–10:45 Siirtyminen Turkuun

TOP-keskus Turku
Lemminkäisenkatu 32, 20520 Turku TriviumCity, 3. kerros

10:45–11:15 Hämeenlinna, Nummikeskus – Jari Harvio ja rehtori Kati Hirvonen esittelevät

11:15-11:45 Koulun tila- ja teknologiaratkaisut uusiksi – tutkimus- ja kokemustietoa oppimisyhteisön parhaaksi – Jarmo Viteli, TRIM, Tampereen yliopisto

11:45–12:30 Lounas

12:30–13:15 Turun normaalikoulun remontti: ICT – näkökulma – Jari Sjölund, sovellussuunnittelija

13:15–14:00 Oppilaitoksen Wifi-suunnittelusta ja -toteutuksesta – Pauli Riikonen, Dustin, Teknologiakonsultti

14:00–14:30 Kahvi

14:30–15:15 Koulurakentaminen pedagogisesta näkökulmasta – Jarmo Salo, rehtori, Syvälahden koulu, Turku (alustus, workshop, purku)

15:15-16:00 Yhteenveto ja päivän päätös

Esitysaineistot