DigiKilta-webinaari 10.5.2017: Tutoropettajatoiminta ja toiminnan hallinnointi

Webinaarissa mukana OKM:n Sanna Vahtivuori-Hänninen, Kuntaliiton Leena Pöntynen sekä OAJ:n Jaakko Salo. Lisäksi esitellään kolme kuntaesimerkkiä ja keskustellaan hyviksi havaituista toimintamalleista.

  • Tampereen tutormallin askeleet – Harri Jurvela, Tampere
  • Tutoroinnilla tulevaisuuteen – mentoroinnilla menestykseen – Jarno Bruun, Kuopio
  • Mari Petrelius & Jaana Vauhkonen, Joensuu
  • Käytännön vinkkejä tutoropettajien arjen työhön – Leena Pöntynen, Kuntaliitto
  • Uusi peruskoulu -ohjelma tutoropettajatoiminnan tukena – Sanna Vahtivuori-Hänninen, OKM
  • Tutoropettajat – Jaakko Salo, OAJ

Webinaarin puheenjohtajana toimii Hämeenlinnan kaupungin opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio. DigiKilta-hankkeen tapahtumia fasilitoi Suomen eOppimiskeskus ry.

Lue loppuun

Airo-työpöydän kehityksen avaaminen

Airo-työpöytäAiro on Hämeenlinnan esi- ja perusopetuksen pilvityöpöytä. Airon kautta käyttäjät pääsevät helposti ohjelmiin ja sähköisiin työympäristöihin, joita kouluissa ja päiväkodeissa käytetään. Käytössä ovat mm. Moodle, Wilma, Google Apps for Education ja Office365 -pilvipalvelut ilman uudelleenkirjautumista. Käyttäjille Airo madaltaa kynnystä lähteä käyttämään sähköisiä palveluja.

Haltun tuottamalla sähköisellä työpöydällä on monta nimeä. Airon tyyppisiä työpöytäpalveluita löytyy jo ympäri Suomea, joka kerta eri nimellä. Nimi tulee aina käyttäjiltä itseltään, jolloin se tuntuu enemmän omalta. Tärkeintä työpöytäpalvelussa onkin, että sen olemassaolo hämärtyy taka-alalle ja se tuo kaikki käyttäjien tarvitsemat ja haluamat palvelut saataville yhteen paikkaan.

Olemme kehittäneet palvelua yhdessä hämeenlinnalaisten kanssa heidän tarpeisiinsa käyttäjiä kuunnellen jo useiden vuosien ajan. Tälläinen palvelu, joka yhdistää pääsyä muihin palveluihin, ei voi olla koskaan valmis. Tarpeet ja tekniikka kehittyvät koko ajan. Jotta ketterä kehitys olisi mahdollista, olemme pilkkoneet työpöytäpalveluiden rakentamisen pieniksi rakennuspalikoiksi. Kutsumme tätä palikkakirjastoa Dream-alustaksi. Dream-alustan kautta olemme saaneet yhdistettyä eri lähteistä tulleita vaatimuksia, ideoita ja hyviä käytäntöjä. Tämä on mahdollistanut erittäin maltilliset kustannukset työpöytäpalvelun kehittämiseen. Käyttäjille saadaan tuotettua kustannustehokkaasti ominaisuuksia, joita he oikeasti tarvitsevat.

Nyt haluamme avata Airon kehittämistä edelleen. Ei ainoastaan palveluiden välistä tiedonvaihtoa, hyvien kokemusten jakoa ja lähdekoodin uudelleenkäyttöä, vaan ihan julkisesti tehtävää kehitystä.

Lähdekoodit

Avoimen lähdekoodin ja avoimen kehittämisen kohtaamispaikkana toimii Github. Sinne myös Airon kehitys siirtyy. Kehitysehdotuksia ja tulevaisuuden suuntaviivoja myös esitetään samassa repossa.

Projekti löytyy osoitteesta https://github.com/haltu/airo.

Haltulla toivomme, että projektin avaaminen DigiKilta-verkostossa tuo uusia näkökulmia, miten palvelua voitaisiin jatkossa kehittää ja miten jo tehdystä työstä olisi hyötyä myös muille.

Lisenssi

Julkaisemme Airo-palvelun lähdekoodin EUPL-lisenssillä. Tämä lisenssi siksi, että se on EU:n hyväksymä avoimen lähdekoodin lisenssi, ja kyseessä on kaupungille rakennettava palvelu. EUPL toimii vastaavasti kuin GPL eli se vaatii muutosten julkaisemisen takaisin yhteisölle. Muuten lähdekoodia saa käyttää vapaasti.

Lisätietoja

Vuodelta 2014 olevassa videossa esitellään Airon ominaisuuksia, tärkeimpänä kertakirjautuminen ja kaikkien palveluiden löytyminen yhdestä paikasta:

Tänä vuonna julkaistussa videossa esitellään Edustoresta tuotavien materiaalien käyttöä työpöydällä:

Dream-alustasta löytyy lisätietoja sivustolta http://dreamplatform.fi/en/.

Asiasta voi kysellä lisää Githubissa issuen muodossa tai suoraan Haltulta.

Ilkka Hakkari, ilkka@haltu.fi, @derega

Missä menee koulujen digitalisaatioprosessi?

Digitaalinen peruskoulu -hanke tekee seurantatutkimusta siitä, miten koulujen digitalisaatioprosessi etenee. TRIM-tutkimuskeskus toimii Digikilta-hankkeen tutkimuspartnerina ja pyrimme tuottamaan sekä jalostettua informaatiota koulujen digitalisaatioprosessista kiltalaisille että uusia tutkimustuloksia koskien mm. oppimisanalytiikkaa, lisättyä ja virtuaalitodellisuutta jne. koulutuksessa ja oppimisessa.

Seuraamme tarkkaan peruskoulun digitalisaatioprosessin etenemistä käyttäen online-työkaluja, jotka on tarkoitettu oppilaille, opettajille ja rehtoreille. Olemme yhteistyössä kuntien (Tampere, Hämeenlinna, Espoo, Vantaa, Helsinki ja Turku) tvt-asiantuntijoiden kanssa rakentaneet nämä työkalut ja operoimme itse niiden online-toimintaa ja tulosten koostamista.

Makupaloja tulevista tuloksista

Uusimmat ennakkotulokset vuodelta 2017 osoittavat edelleen opettajien myönteistä suhtautumista digitaalisuuden hyödyntämiseen opetuksessaan. 75 % opettajista haluaisi käyttää enemmän digityökaluja (laitteet ja sisällöt) opetuksessaan. Toisaalta vain 50 % ilmoittaa, että heillä on käytössään riittävän nopea ja luotettava verkkoyhteys opetuksessaan. Opettajista 45 % ilmoittaa kokevansa jatkuvan uuden teknologian tuomisen opetukseen stressaavaksi. Tässä näkyy selkeitä eroavaisuuksia eri koulujen välillä. Näitä lukuja olisi varmasti mukava katsoa suhteessa myös Digikilta-kuntiin.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa oli myös rehtoreille oma kysely, jossa kysyttiin osittain samoja asioita kuin opettajilta. Rehtorit ilmoittivat systemaattisesti positiivisempia arvioita kuin opettajat mm. seuraaviin väittämiin:

  • Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa
  • Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa
  • Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.

Oppilaille on myös tehty kysely heidän digitaidoistaan ja käytöstään. Pelisäännöt kännykän ja tietokoneen käytöstä oli käytössään 60 %:lla 2lk oppilaista, 45 %:lla 5lk oppilaista ja 15 %:lla 8lk oppilaista. Selkeää osaamisaukkoa oli mm. tekijänoikeuksien hahmottamisessa kaikilla luokka-asteilla.

Lisää tuloksia löytyy www.opeka.fi– ja www.ropeka.fi-palveluista sekä ITK-konferenssissa. Syksyllä 2017 ilmestyy lisäksi laajempi raportti tuloksista.

Lisätietoja

Digikiltalaiset voivat olla meihin yhteydessä mikäli haluavat tarkempia tuloksia omalta alueeltaan tai heillä on ideoita esim. uusista tutkimusavauksista:

Jarmo Viteli, jarmo.viteli@uta.fi
Erika Tanhua-Piiroinen, erika.tanhua-piiroinen@uta.fi

ITK-foorumiesitys: Sähköisten oppimisympäristöjen kansallinen kehittäjäverkosto

DigiKilta-verkosto esittäytyy ITK-konferenssissa Hämeenlinnassa:

Sähköisten oppimisympäristöjen kansallinen kehittäjäverkosto
7.4.2017 klo 11.45 – 12.15
Esityssali 13

Esityksen tarkoituksena on esitellä tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön kehittäjäverkoston toimintaa ja innostaa uusia osallistujia liittymään mukaan tähän kuntien ja koulutuksen järjestäjien laajaan verkostoon.

Lisätietoja foorumiesityksestä >>>


ITK-konferenssi 5.-7.4.2017

ITK-konferenssi 5.-7.4.2017
Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa (ITK) on Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Se kokoaa vuosittain yhteen lähes 2000 opettajaa, rehtoria, opetusteknologian asiantuntijaa, tutkijaa, päättäjää, opiskelijaa ja muita asiasta kiinnostuneita. ITK-konferenssin pääjärjestäjä on Hämeen kesäyliopisto. Konferenssi järjestetään Hämeenlinnassa, Kylpylähotelli Cumulus Resort Aulangolla.

http://itk.fi/

ITK-konferenssin Early Bird -ilmoittautuminen päättyy 24.3. – kiiruhda mukaan!

DigiKilta-webinaari 22.3.2017: Tekninen tuki kirjavan laitekannan keskellä – keskitettyä laitehallintaa vai käyttäjien osaamisen varassa?

Webinaarissa tutustutaan teknisen tuen ratkaisuihin ja toteutuksiin kuntien case-esimerkkien kautta. Mukana keskustelemassa KuntaPron ICT-johtaja Matti Aho sekä kuntien TVT-asiantuntijoita.

Webinaaritallenne

Puheenvuorot

Matti Aho, KuntaPro: Palveluntarjoajan näkökulma


Petteri Kartimo, Rovaniemi: Case Rovaniemi – Kuinka tekninen tuki on järjestetty ja toimii Rovaniemellä
Rovaniemellä on käytössä Windows, Linux, Chrome, iOS, Android ja kaikki hallitaan omana työnä. Laitteita tällä hetkellä n. 3500. Onnistuuko hallinta omana työnä ja millä kustannuksilla?


Antti Kervinen, Kuopio: Case Kuopio
Kuopion perusopetuksessa on käytössä Office 365 ja Peda.net. Opetusverkossa on noin 2800 työasemaa/kannettavaa/hybridilaitetta ja 400 iPadiä. Koneiden tukea ja ylläpitoa tarjotaan koulukohtaisten atk-vastaavien, ulkoistetun palveluntarjoajan Istekin ja Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualueen tietohallinnon toimesta. 


Keijo Sipilä, Kaarina: Case Kaarina
Kaarinassa on perusopetuksessa käytössä n. 3 500 iPadia ja n. 800 Win-työasemaa. Ylläpito ja tekninen tuki toteutetaan kaupungin tietohallinnon toimesta. Tietohallinnon resurssin lisäksi kouluilla on tutor-opettajia sekä pedagogisia ICT-opettajia, joilla on tiettyjä vastuita. Laitekohtainen ylläpitomaksu/kk on onnistuttu pitämään alhaisena.

Webinaarin puheenjohtajana toimii Hämeenlinnan kaupungin opetusteknologiapäällikkö Jari Harvio. DigiKilta-hankkeen tapahtumia fasilitoi Suomen eOppimiskeskus ry.

MPASSid – kansallinen kertakirjautuminen käyttöön 2017

mpasswebinaari-1112017-mpassid-1-638

Ministeriön näkökulmasta kertakirjautuminen on strateginen kansallinen palvelu ja siksi ministeriö on sitoutunut MPASSid:n kehittämiseen vähintään vuoden 2018 loppuun asti yhteistyössä Viron kanssa. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan MPASSid®-kertakirjautuminen otetaan Suomessa tuotantokäyttöön kansallisesti syksyllä 2017. MPASSid mahdollistaa olemassa olevien tunnuksien käyttämisen kirjautumisessa kaikkiin MPASSid:n piirissä oleviin palveluihin. Yritysten ja kuntien liittyminen MPASSid:n hyödyntäjiksi tapahtuu tunneissa – ei viikoissa. Tällä hetkellä yli 90 % peruskoululaisista kuuluu jo MPASSid:n piiriin. Kuntien tarvitsee kuitenkin ottaa palvelu käyttöönsä, jotta oppilaat ja opettajat voivat hyödyntää kansallista kertakirjautumista. Kuntien ja yritysten tarvitsee tehdä vain yksi integraatio. Palvelun lupauksena on maksimissaan 3 sekuntia kestävä kirjautuminen!

Samalla tunnuksella kaikkeen materiaaliin – ei enää useita tunnuksia

Ennen vanhaan kouluissa ja työpaikoilla käytettiin erillisiä tunnuksia jokaiseen järjestelmään kirjautuessa. Jatkossa ei enää tarvitse kuin yhdet tunnukset. MPASSid:n kehittämisen aikaisten kokemusten mukaan tyypillisin käyttötapaus on kuntien antamien tunnuksien käyttäminen kaikkiin materiaaleihin ja palveluihin kirjautumisessa. Toisin sanoen esimerkiksi Wilma-tunnuksilla tai kunnan antamalla sähköpostitunnuksella voi kirjautua oppimisympäristön lisäksi yritysten tuottamiin palveluihin, joita käytetään opetuksessa.

MPASSid on laajennettava ja joustava tunnistuskehikko, joka perustuu kansainvälisiin standardeihin. Tällä hetkellä myös sosiaalisen median tunnuksia ja YLE Tunnusta voi käyttää kirjautumiseen eri palveluihin samalla lailla kuin mainittua Wilma-tunnusta. Mikäli tulevaisuudessa tulee esiin uusia tunnistusmenetelmiä, ne voidaan nopeasti liittää osaksi MPASSid-palvelua ja uudet toivotut menetelmät ovat heti kaikkien käytössä. Tavoite on, että syksyllä 2017 MPASSid:n käyttäjämäärä on 800 000 ja että sen piiriin kuuluu yli 100 palvelua.

Nopeuttaa palveluiden tuotekehitystä ja käyttöönottoa

MPASSid-ratkaisun missio on pitkällä juoksulla tukea elinikäistä oppimista. Tällä hetkellä fokus on yleissivistävän koulutuksen tukemisessa, koska sille segmentille ei ole ollut olemassa kelvollista kertakirjautumisratkaisua. Tavoitteemme on tehdä digitaalisiin oppimateriaaleihin ja palveluihin kirjautumisesta mahdollisimman helppoa ja huomaamatonta. MPASSid-tiimi määrittelee hyvän käyttäjäkokemuksen seuraavasti:

jokaisen kirjautumisyrityksen pitää onnistua ja kestää alle 3 sekuntia.

Yli 90% Suomen peruskoulujen ja lukioiden oppilaista voisivat käyttää MPASSid:ta arjessaan. Osa kunnista ei vielä ole ottanut MPASSid:ta käyttöön, mutta määrä kasvaa tasaisesti. Yrityksen ei enää tarvitse miettiä tunnistusratkaisua, joka yhdellä integroinnilla tuo Suomen oppilaat yrityksen palvelun piiriin. Jokaisen onnistuneen tunnistautumisen yhteydessä välitetään standardoitu käyttäjäprofiili, jonka avulla käyttäjä tunnistetaan yksilöllisesti ja palvelukokemus voidaan optimoida ja personoida.

Jatkuvuuden ja elinvoimaisuuden varmistaminen

Palvelun hallintamalli valmistunee maaliskuussa ja osana sitä on hahmoteltu palvelun rahoitusmallia jatkuvuuden takaamiseksi. Tällä hetkellä OKM maksaa kaikki kulut. Hallintamallissa tavoitellaan rahoituspohjan asteittaista laajentamista siten, että suurimmat hyötyjät valtio, koulutuksen järjestäjät ja palveluntarjoajat jakavat kustannukset yhdessä. Lähtökohtana on, että kustannukset jakamalla on mahdollista tarjota palvelua kunnille ja palveluntarjoajille hyvin kohtuullisella, keskimäärin muutaman sadan euron, vuosimaksulla. Loppukäyttäjille, eli opettajille ja oppilaille, palvelun käytön on oltava maksutonta.

Palvelun tulee tuottaa niin paljon lisäarvoa, että esimerkiksi kunnille vuosimaksu on taloudellisesti järkevämpää, kuin erillisjärjestelmien integraatiot. Mikäli palvelua ei koeta tarpeeksi hyväksi ja arkea helpottavaksi, olemme epäonnistuneet. Hallintamallin käsittelyn jälkeen tulemme kuulemaan asiasta tarkemmin kevään aikana. Seuraa mpass.fi-sivun uutisia ja Twitter-tiliä @mpassonline.

Ministeriön näkökulmasta kertakirjautuminen on strateginen kansallinen palvelu ja siksi ministeriö on sitoutunut MPASSid:n kehittämiseen vähintään vuoden 2018 loppuun asti yhteistyössä Viron kanssa. Viro on ottamassa MPASSid-ratkaisun käyttöön 2017 aikana. MPASSid:n kehittämisessä ja käyttökokemuksen parantamisessa käytetään automatisoitua seurantaa, joka tuo esiin käyttäjien mahdolliset ongelmat välittömästi ja parannuksia voidaan tehdä jatkuvasti. Kehittämis- ja konseptointityötä tehdään ketterästi kokeilemalla hyödyntäen muun muassa korkeakouluopiskelijoita Demola-projektien kautta. MPASSid on kokonaan avointa lähdekoodia ja kehitetään yhdessä Viron kanssa.

Lisätietoja
mpass.fi

Teksti: Jarkko Moilanen